Pár napja elindult a Microsoft új, Live-ról átkeresztelt keresője, a Bing. A cég nem titkolt szándéka természetesen az, hogy letaszítsa a dobogóról a Google-t és a Yahoo-t. Eddig hiábavaló volt a sok csinosítgatás, pofozgatás és reklámkampány (100 Millió dodót tapsoltak el rá!), nem sikerült a nagyravágyó cél. A következőkben megnézzük, most lehet-e rá esély.
Vajon mi kell ahhoz, hogy sikeres (a legsikeresebb) legyen egy internetes kereső?
1) Rengeteg látogató
2) Rengeteg elégedett látogató, akik megtalálják, amit keresnek
3) Egy kis design
4) A konkurenciával minimum megegyező, de inkább jobb szolgáltatások
5) Egyéb dolgok, személyes indíttatások
Az 1. pont valószínűleg meglehet, mivel az internetezők táborának egy része a Windows alapértelmezett böngészőjét, az Explorer-t használja. Ők pedig – ha nem állítják át – a Bing találati listáját fogják kapni kereséskor. A látogatottságot biztosan növeli, hogy a Microsoft eddigi keresője, - a Google és Yahoo mögött kullogó MSN Live Search (későbbi live.com) - lehúzta a rolót, és már ez is a bing.com-ra irányítja át a keresni vágyó embereket. Régebben a projekt Kumo néven futott, és az ehhez tartozó kumo.com is már Bing-esedett.
A 2. az elégedett keresők kérdése:
Kipróbáltam, a bing szavakra a Google nem a bing.com-ot hozza első helyre, hanem egy autóalkatrészekkel foglalkozó honlapot. Ez nem is annyira meglepő, hiszen teljesen új oldalról van szó és a Google algoritmusai azt diktálják, hogy a látogatókat tökéletesen kiszolgálják. A Binget viszont nem egészen. Videoklipet keresve nem a youtube-os, giganépszerűségű videók vannak legelöl, hanem a saját videotárának anyagai.
Ezután a saját oldalamra kerestem rá, nulla sikerrel. Ez is meglepő, ugyanis a Google már a kezdetek óta indexeli a blogot, folyamatosan növekvő lapszámmal. (most éppen 132 indexelt oldal)
A második (ha nem az első), amire valószínűleg mindenki rákeres a „teen” és az ehhez kapcsolt egyéb kifejezések. Ebben nincs látványos különbség a Bing és a Google között, töménytelen mennyiségű találatot kaptam. A képes bizonyítékoktól most eltekintünk, mindenki tesztelje le maga, hogy működik. :)
3. pont, a design: A főoldal design-ja elég pofás, engem Vistára emlékeztetett. Röviden: rendben van.
4. pont, a szolgáltatások:
Ha már említettem a videotalálatokat, most kezdjük ezzel. Remek újítás, hogy ha egy találat fölé visszük az egeret, akkor bele lehet nézni a videóba!
Magyarországon a Bing magyar nyelven kommunikál velünk, bár ennek egyelőre ára van: nem érhető el minden szolgáltatás. Ugyanis ahhoz, hogy elérjük a videokeresőt, a térképeket, híreket stb, ahhoz érdemes angolra vagy németre állítani a nyelvet. Lehet trükközni azzal, hogy a német Bingen magyarra állítjuk a nyelvet, mert ekkor minden funkció működik. Valószínűleg ezek gyermekbetegségek és idővel minden tökéletesen működni fog az összes országban.
A térképkeresés így szintén nem az igazi, a magyar szájton még nincs is rá link. A német verzió viszont csak német utcanevekre hajlandó keresni, így ugyan látszik a Nyugati tér a térképen, rákeresni sajnos nem lehet, és ezáltal az útvonaltervező is csak dísznek jó.
5. Egyéb dolgok: A Microsoft-ot lehet szeretni és nem szeretni (talán inkább nem). Biztos lesznek, akik „csak azért is”, illetve „csak azért sem” ezt fogják használni. És ott vannak a hangzatossággal, megjegyezhetőséggel kapcsolatos érvek: Ha más nem, Chandler Bing neve beugorhat a Jóbarátokból... de ez valószínűleg édes kevés lesz a világ meghódításához :)
És, hogy vajon sikerül-e megszorongatnia a Google-t az új keresőnek?
Természetesen döntse el mindenki maga, de véleményem szerint nem, legalábbis rövid távon biztosan nem. A Google-nek számos előnye, bejáratott dolga van már: Google Maps, Gmail, Youtube, Adsense hirdetési rendszer, hogy csak a nagyobbakat említsem.
Ezek akkora aduászok, amelyeket nem lehet csak úgy semmissé tenni egyik napról a másikra.
Az index.hu-n találtam egy kis érdekességet, a következő onnan származik:
Az ember, aki nem gazdagodott meg a Bingen:
„Ők is okosan csinálták, meg én is" – emlékszik vissza Tápai István, aki 34 éves, Szegeden él, három gyereket nevel, éppen munkanélküli, és nagyon megörült, amikor egy Jeffrey nevű úr Amerikából tavaly októberben felhívta, hogy megvegye tőle a bing.hu doménnevet. „Ezer dolláros összeget mondtam neki, azt egy kicsit sokallta" – emlékszik vissza az amatőr doménbróker, aki most az olip.hu-n árulja még eladó darabjait, amelyek között olyan csiszolatlan gyémántok rejtőznek, mint a meguntamvarium.hu, a molip.hu és az ovp.hu. „Nagy értéke nem volt" a bing.hu doménnek, „csodálkoztam is" – mondja most Tápai, aki szerint kifejezetten jó áron adott túl a bing.hu-n, mivel a hasonlókért itthon ritkán adnak többet 20-30 ezer forintnál. Tápai a pontos összeget a szerződés titoktartási záradéka miatt nem árulhatja el, de „karácsonyra piszkosul jól jött a pénz", annak ellenére, hogy amikor eladta a bing.hu-t, a dollár a forinthoz képest épp mélyrepülésben volt. A domén adminisztrációs okokból nem a Microsofthoz, hanem egy francia brókerhez, az IP Twinshez került, majd onnan a redmondi céghez. Tápai azt mondja, ha tudta volna, hogy a Microsoft érdeklődik a bing.hu iránt, lehet, hogy többet kért volna érte, de az is lehet, hogy jelképes összegért bérbe adta volna az amerikai cégnek.
Koleszár Péter doménszakértő, a domainabc.hu főszerkesztője szerint egy-egy ilyen akcióra a multik gyakran 100 000 dollár körüli összeget is rászánnak. Az üzlet általában közvetítők útján zajlik, akik annak függvényében kapnak jutalékot, hogy hány tartományt sikerül megszerezniük. Ezek a cégek nagyon vigyáznak, nehogy elárulják, kinek dolgoznak, mert ha kiderül, hogy pénzes multi áll a háttérben, megdrágulnak a domének, mondta Koleszár.
Kapcsolódó cikkek:
Blog látogatottság, népszerű cikkek
Internetes böngészők használatának megoszlása a blogon
Iternetes Anonimitás: Részletes leírás a Jap JonDo programról
Googlebot, robot index
Google működése, pagerank, backlinkek
Googlebot működése, indexelés
Legnépszerűbb témák
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése